torsdag 22 september 2011

St Bernardus Abt 12

Stil: Quadrupel (Quad)
Alkohol: 10,0%
Bryggeri: Brouwerij St. Bernardus NV
Land: Belgien
Pris: 31:70:-/33 cl flaska (köpt genom systembolagets beställningssortiment i låda om 24 enheter)

Avdelningen för värdelöst vetande: detta är en öl som är snarlik den mytomspunna Westvleteren 12. Enligt vad jag lyckats läsa mig till; behöll detta bryggeri mycket av receptet från Westyn, från den tiden de licensbryggde den åt Trappistklostret. I en provning för en tid sedan hade jag möjlighet att prova dessa båda bredvid varandra. Hur var det? Jodå, smak, doft och utseende var snarlikt. MEN allt var mer i Westyn.

1. Utseendet är mörkt brunt med röda nyanser i botten av glaset. Ett uthålligt, ljust brunt, kraftigt och generöst skum lämnar mycket trevliga skumgardiner när det till sist sjunker.

2. Aningen diskret doft för att vara en Quad, men naturligtvis ändå mycket söt malt, med toner av mörk torkad frukt. En trevlig mix av bitter- och aromhumle. Jästen och kryddorna förstärker komplexiteten.

3. Malten dominerar smaken, söt men inte allt för söt. Jäst och kryddor samt en svag ton av den höga alkoholhalten. Mycket komplex och mycket balanserad. Återigen en trevlig mix av humlesorter.

4. Eftersmaken är mycket lång och både bitter och söt. Kroppen är gräddig och väldigt kraftfull, medan kolsyran överraskar med att vara medelstark (jag hade förväntat mig betydligt mildare kolsyra).

5. Tja, att välja en Quad är alltid en bra idé. Detta är på intet sätt ett undantag. En mycket god och komplex öl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar