onsdag 21 september 2011

G'Knight Imperial Red Ale


Stil: American Double/Imperial IPA
Alkohol: 8,7%
Bryggeri: Oskar Blues Grill & Brewery
Land: USA (Colorado)
Pris: ?

Jag besökte under några dagar Växjö, i samband med vilket jag stannade till på Bishops Arms. Man förberedde sig för sitt tioårsjubileum. De som arbetade där hade fullt upp med att plocka in en massa olika öl i kylarna. Jag passade på att smaka ett antal. Först ut är en DIPA från ett bryggeri, som jag inte tidigare stiftat bekantskap med.

1. Färgen är (vilket namnet antyder) röd, aningen dimmig. Skummet är kompakt och högt, naturvitt. Det sjunker ganska snabbt och lämnar skapliga skumgardiner.

2. Doften domineras av amerikans arom- men också bitterhumle, vilket ger talliga toner, även fläder och citrus. Malten håller viss sötma.

3. Härlig söt karamellmalt, balanseras av humlen. En del beska men framförallt aromatisk smak. Mycket frukt; blodgrape, ananas, fläder.

4. Eftersmaken är kort, men har en trevlig beska med viss sötma. Kroppen är medium till full och kolsyran är mild.

5. Totalt sett är detta en bra DIPA, med mer frukt än övriga DIP:or jag druckit den senaste tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar